Betalt annonsering på Facebook og instagram

Sosiale medier gir deg muligheten til å utvide publikumet ditt og treffe nye potensielle kjøpere. Annonseringen gir økt eksponering som øker sjansen for salg, men også merkevarens verdi.

dette er some markedsføring

Umiddelbare resultater

Digital annonsering gir løpende resultatanalyser, som gir muligheten til å optimalisere annonser, målgrupper og plasseringer mens kampanjen kjører.

Facebook pixel

Dette gir mulighet for å øke antall ganger en kunde ser annonsen din. Den gjør det også mulig å annonsere mot kunder som har interagert med nettisden din tidligere, eller ikke har fullført handlekurven.

Detaljerte målgrupper

Det ligger ekstremt mye data på sosiale medier. Denne dataen gir mulighet for å treffe en hver målgruppe med ekstrem nøyaktighet

Skreddersy innholdet

Det er viktig å tilpasse innholdet i hver annonse basert på hvem mottakeren er. Dette er spesielt effektivt dersom man har flere målgrupper eller personas.

Derfor svikter "promoter"-knappen

Alle bedrifter har hørt at det er lurt å annonsere på Facebook og Instagram. Mange benytter seg derfor av “promoter” knappen og velger en målgruppe basert på et knippe faktorer. Deretter begynner de å annonsere i god tro om at det vil gi gode resultater, men etter en stund blir de oppgitt over at det ikke har gitt de resultatene de ønsker. 

Det er flere faktorer til hvorfor annonseringen ikke gir ønsket resultat. Hovedgrunnen er at målgruppen ikke er spisset nok, og dermed konkurrerer om annonseplass med alt for mange aktører, i et alt for bredt marked. Dette betyr at du kan ha samme målgruppe som både Orkla, BMW og Microsoft. Naturligvis kan disse aktørene betale mer for et klikk en deg, som resulterer i at de får annonseplassen. De få annonseplassene du får, blir svært dyre, og gir ikke nok eksponering for å gi resultater. 

Du kan være heldig å få mange billige annonseplasser! Men, du vil aldri kunne oppnå best resultat, ettersom du ikke kan A/B teste og optimalisere annonsene etter kundens reasksjoner. Det betyr at du pumper ut den samme annonsen, uten å ta hensyn til hva markedet faktisk vil lese.

Slik lykkes man med some markedsføring

For å lykkes med SoMe markedsføring, er det i første omgang svært viktig å ha en klar strategi. Dette bidrar til kontinuitet i budskapet, og gir klare og tydelige kommunikasjonsmål. Deretter er det viktig å benytte seg av de beste verktøyene, for å klare og skille seg ut fra de andre annonsørene.

Ved å benytte den tilgjengelige dataen om bedriftens kunder, kan man treffe hver eneste kunde ned til detaljnivå. Når man kommer til dette nivået, er det mest sannsynlig færre annonsører som konkurrerer om annonseplass, som gir økt annonsevisninger og lavere klikk-kostnader. Deretter må man spisse annonse-budskapet i hver eneste målgruppe, slik at annonsen appelerer mest mulig til mottakeren. Videre er det viktig å A/B teste annonser for å forbedre annonsene. Start med store forskjeller som ulike bilder og innhold, og deretter ned på detaljnivå på ord og emojies. Dette gjør at annonsene dine alltid blir bedre, og vil øke avkastningen for hver optimalisering. 

Helt til slutt er eksponering et utrolig viktig punkt når det kommer til annonsering, både offline og online. I en studie av Richard Miller, fremgikk det at annonser gir bedre resultater, jo flere ganger mottakeren blir eksponert. Det kom frem at forbrukeren trenger rundt syv eksponeringer før budskapet huskes. Dermed er det hensiktsmessig å sette seg som mål at annonsen skal bli vist minst syv ganger til hver mottaker. Facebook Pixelen gjør dette mulig, ved å registrere hvem som har interagert med annonsen, og dermed fortsetter å sende annonser til disse personene.

Lurer du på hvordan vi kan hjelpe din bedrift?